Wekelijks nieuws en meer uit Lansingerland e.o. |
_________________________ _________________________

  Bedrijven in Lansingerland

Bedrijvengids
_________________________ _________________________

  Gemeente

Lansingerland
   Bergschenhoek
   Berkel en Rodenrijs
   Bleiswijk

 Gemeentenieuws

 Meer nieuws

N470
N209

  Links

Knmi
Google
Postadres:

Postbus 43

2650 AA, Berkel en Rodenrijs

Tel: 010 - 511 88 92

Fax: 010 - 511 48 65


  Het weer

Het weer


RSS feed
Firefox

Project Thuisadministratie ondersteunt waar nodig is


Richard de Ridder is coŲrdinator van het Project Thuisadministratie.

Lansingerland - Hoe gaat het met al die vrijwilligers die in oktober hun certificaat kregen voor de cursus Thuisadministratie? Heel goed! Een jaar geleden startte dit project met de doelstelling tien vrijwilligers en twintig cliŽnten te halen. Dat is gelukt.
John Hofman

Toch blijkt er voor veel mensen nog steeds een drempel te bestaan om een beroep op de Thuisadministratie (TA) te doen. Zeker in deze tijd zijn er genoeg die de zaken thuis niet op orde hebben. We krijgen van alle kanten papieren en formulieren toegezonden waar we vaak geen raad mee weten. Ook zijn er mensen die te maken hebben met schulden of met dreigende huisuitzetting. Zodra men een maand de huur niet betaalt of aflossing en rente van de eigen woning, is er een achterstand in betalingen die niet gemakkelijk meer is in te halen. Dan stapelen de problemen zich op.
“Het is in Nederland inderdaad maatschappelijk ingewikkeld geworden”, begint Richard de Ridder zijn verhaal. Hij is de coŲrdinator van het Project Thuisadministratie dat Humanitas vorig jaar in Lansingerland heeft gestart. Het kantoor van Richard is te vinden in dienstencentrum de Leeuwerik in Bleiswijk. Men werkt in feite voor een onbekende doelgroep: zolang mensen zich niet melden met hun problemen blijven ze onbekend. Nu heeft de gemeente Lansingerland wel een Nota ‘armoede en minimabeleid’ geschreven en kan men daarop ook een beroep doen, ook hier geldt weer die drempel ťn vaak onwetendheid over wat er precies mogelijk is.
Het project Thuisadministratie krijgt subsidie van de gemeente en een bijdrage van 3B-Wonen. Doelstelling van de TA is onder meer om te bewerkstelligen dat burgers sneller een beroep zullen doen op bijzondere voorzieningen ingevolge de Wet Minima. Met hulp van een speciaal geschoolde vrijwilliger van dit project komen de mensen er vaak wel uit.
“Ik had thuis financiŽle problemen”, vertelt een cliŽnt. “Ik moest thuis alles zelf doen en las toen het artikel over Thuisadministratie. Ik ben daar op ingesprongen en er nu heel blij mee dat ik dit heb gedaan. Je moet de stap durven zetten. Ik had een steuntje in de rug nodig en mijn administratie is weer op orde.” Het is wel de bedoeling dat een cliŽnt na een jaar zelf zijn administratie kan doen. Men kan in de problemen komen door schulden, psychische problemen of na het overlijden van de partner. Er komt dan zo veel op iemand af, dat het al snel dreigt mis te gaan. De kerntaak is dan: eerst opruimen wat je niet meer nodig hebt en de zaken goed ordenen. Soms kom je dan vervelende dingen tegen. Eerdergenoemde cliŽnt moest een kwijtscheldingsformulier invullen en bleek hiervoor twintig bewijsstukken nodig te hebben. “Het was gewoon niet te doen”, vertelt ze. “Doordat de TA-vrijwilliger over mijn schouder meekeek, is alles gelukkig goed gekomen. Ik voel mij nu sterker en rustiger.”

Schaamte overwinnen
“We kijken inderdaad wat de snelste weg is om iets te bereiken”, vertelt een vrijwilliger desgevraagd. “Tevoren verdiep ik me goed in de zaak en weet dan waar ik over moet praten. Het blijkt dan dat je vaak spijkers met koppen kunt slaan en dat een instantie de mensen niet met een kluitje in het riet stuurt omdat er ‘tegengas’wordt gegeven. Je hebt als vrijwilliger van Humanitas eerder een ingang dan de cliŽnt die heeft.” Omdat er veel van de vrijwilligers wordt verwacht, ondersteunt Richard hen daarbij. Groepsgewijs worden zaken besproken en elkaar advies gegeven hoe te handelen. Er zijn vaak drie grote ‘boosdoeners’ die ervoor zorgen dat mensen in de problemen komen: dat zijn de betalingen van huur, gas, water en licht (GWL) en ziekenfondspremie. Zaak is dat deze in ieder geval op tijd betaald worden.”
De vrijwilliger vertelt dat ze haar hele leven al op het administratieve vlak bezig is en zich op gaf ‘om voor anderen iets te betekenen’. “Mijn eerste cliŽnt was niet zo erg gemotiveerd, maar met de tweede gaat het veel beter. Kijk, ik neem niet het werk uit handen van cliŽnten, maar stimuleert ze om het voortaan zelf te doen.”
Ze is het er mee eens dat er een behoorlijke bureaucratie in Nederland is: ”Soms gaan er met een aanvraag of bezwaarschrift wel twintig kopieŽn van formulieren mee.”
Het is een leerproces. Samen met de cliŽnt de zaken ordenen. “Daarvoor is een wekelijks bezoek wel nodig. Soms heeft Richard een gesprek met de cliŽnt als we er samen nog niet goed uit komen. In sommige gevallen wordt doorverwezen naar andere instanties als het niet op ons terrein ligt, zoals bijvoorbeeld naar Maatschappelijk Werk of GGZ.”
Het is niet de bedoeling dat de vrijwilliger een hechte band met de cliŽnt opbouwt. “Je krijgt wel een bepaalde band, maar afstand moet er blijven.”
Richard de Ridder: “Ik kan altijd nog zelf beslissen een andere vrijwilliger op de zaak te zetten.” Alles is anoniem: de cliŽnt weet niets van de vrijwilliger, geen adres of telefoonnummer. Soms zegt men er bij dat men geen vrijwilliger uit eigen woonplaats wil. Richard: “We moeten de Thuisadministratie niet verwarren met bijvoorbeeld een Ouderenadviseur. Deze vult onder meer formulieren voor iemand in of verwijst naar andere instanties. Bij ons is het een langdurig traject waarbij we proberen om binnen een jaar de cliŽnt op weg te helpen naar zelfredzaamheid. Er moet een preventieve werking van uit gaan. Daarom willen we ook graag dat mensen bij ons aankloppen als ze in het beginstadium zitten. Dus voordat alles al in de soep draait. Niet wachten dus tot je in de ‘shit’ zit! Men moet even de schaamte overwinnen om over die drempel heen te gaan.”
Aanmelden (zowel door cliŽnten als door verwijzers) voor het Project Thuisadministratie kan door Richard te bellen: tel. 06 202 652 82. De ondersteuning is gratis. Het enige dat zij vragen is motivatie en inzet.Verder liggen er folders in de bibliotheken. Let wel: Thuisadministratie is er niet voor om alleen uw belastingformulier in te vullen! Dat kunnen eventueel de ouderenbonden voor u doen. U kunt zich ook aanmelden via e.mail: thuisadministratie-3b@solcon.nl .






Deze week op de Voorpagina

Zoeken


Copyright © Nieuws- en advertentieblad De Heraut 2015 | Design by De Heraut